Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topic
> Ljudi Koji Znaju Prodavati Snove, Pet velikih hotelijera govori o biznisu
tino
post Aug 13 2007, 10:59
Post #1


Administrator
*********

Group: Admin
Posts: 6,091
Joined: 9-September 02
From: Dubrovnik, Croatia
Member No.: 1



c/p: http://www.jutarnji.hr/clanak/art-2007,8,12,,85778.jl

Ljudi koji znaju prodavati snove
Pet velikih hotelijera govori o svome biznisu i hrvatskom turizmu danas...

Restrukturiranje hrvatskoga hotelijerstva i turizma, jedne od najvažnijih gospodarskih grana u državi, događa se mimo postojanja bilo kakve državne strategije. Nitko , naime, ne zna kakav turizam i usluge Hrvatska treba razvijati.

Sve je prepušteno stihiji tako da ni poduzetnici i vlasnici hotelijerskih kuća zapravo ne znaju u kojem pravcu dalje razvijati usluge. I oni su, naime, zatečeni državnom pasivnošću, budući da novca ima napretek, banke rado dijele kredite, ali je postalo rizično ulagati ga, s obzirom da država sporo rješava imovinsko-pravne odnose. Usto, svake godine se “izmišljanju” nova davanja, administracija koči projekte, dok rijeke novca ljeti teku na obali. No, pitanje je kako ga uzeti.

Pet najutjecajnijih poduzetnika i menedžera u hotelijesrko-turističkoj industiji pristalo je govoriti o stanju u hrvatskom turizmu, planovima svojih kompanija, ali i o sebi. Jedni se zalažu za razvoj elitnog turizma, poput Štroka, dok drugi hrvatsku šansu vide u “kvalitetnom turizmu”, ma što to značilo.




Goran Štrok, vlasnik kompanije GS Hotels & Resorts, koja razvija elitni turizam

'Ovo je predobra zemlja da bi noćenje bilo samo 15 eura'


Goran Štrok, jedan od najimućnijih Hrvata, vlasnik kompanije GS Hotels & Resorts, koja u svome vlasništvu ima luksuzne i gradske hotele u Hrvatskoj i Velikoj Britaniji, ovih je dana ušao u partnerstvo sa Svjetskom i Europskom bankom.

Iako su za dokapitalizaciju ili kupnju Štrokovih hotela bili zainteresirani brojni britanski i ruski bogataši, ali i hrvatski poduzetnici, poput Vlahovića, Štrok nije želio uzeti 300 milijuna eura i otići u “mirovinu”.

- Naši prvi partneri žele da se ovo što je dosad napravljeno u Hrvatskoj proširi na cijelu regiju. Prethodnih 12 godina to je bio isključivo moj rizik. Do danas sam bio stopostotni vlasnik, a od danas većinski, s više od 70 posto udjela.

Razlozi zbog kojih je Štrok ušao u partnerstvo sa svjetskim novčarskim institucijama pragmatični su.

- Bio sam izvrgnut pritisku politike jer me se doživljavalo kao nekoga tko je blizak SDP-u iako nikada nisam bio član neke stranke. Moja stranka su Hrvatska i mojih 1000 zaposlenika. S Račanom sam se vidio samo tri puta u životu, češće sam se sastajao s Tuđmanom početkom 90-ih - navodi Štrok.

- Hrvati mogu oprostiti sve osim uspjeha - smatra Štrok, a uspjeh su njegovi luksuzni hoteli u kojima on, kako kaže, “prodaje snove”. Štrok je čovjek koji se zalaže isključivo za elitni turizam, a Dubrovnik vidi kao Monte Carlo.

- Moji kritičari govore: Štrok želi samo bogate! Nije istina, ja samo kažem da je ovo predobra zemlja da bi se plaćalo samo 15 eura za noćenje. Danas raspolaže sa 900.000 soba i šest milijardi dolara prihoda, a ja sam zagovornik ideje da nama treba 600.000 soba više i visoke kategorije te deset milijardi prihoda. Nisam, primjerice, a priori protiv cruisera, nisam protiv turizma od dvije-tri zvjezdice, ali on mora biti balansiran, strogo kontroliran i uveden u količini koja nije opasna. Destinacija Dubrovnik mora se podići kvalitetom, razinom usluge, kao i cijenama. Svatko tko dođe na Stradun mora se gotovo “prestrašiti” od cijene kave - uvjeren je Štrok.

Štrok namjerava graditi luksuzne hotele u Zagrebu, o čemu je razgovarao s Bandićem.

- Pitanje je vremena kad će se u Zagrebu dogoditi hotel s pet zvjezdica koji će imati 350-400 soba. Tvrdim da će to biti jedan od najboljih hotela u državi. Goste u Dubrovnik želimo dovoditi i odvoditi preko Zagreba - odlučan je Štrok.

Njegova je ambicija sagraditi i luksuzni gorski hotel, i to u Gorskom kotaru, kao i daljnje širenje poslovanja u Splitu.

- Bio bih sretan kada bih imao priliku napraviti nešto na Plitvičkim jezerima.

Štrok je iznimno ponosan na svoje zagorsko podrijetlo. Njegov je otac, Isidor Žiga Štrok, partizanski general i suborac Franje Tuđmana, iz Krapine. - Ja sam vam pravi Zagorec, obožavam gemišt...



QUOTE
Luksuzni hoteli

GS Hotels & Resort

- 300 milijuna eura vrijednost kompanije
- zaduženost 100 milijuna eura
- 35 milijuna eura prihodi GS Hotels and Resorts u 2006., očekivani za ovu godinu su 40 milijuna eura
- Jadranski luksuzni hoteli (Excelsior, Dubrovnik Palace, Bellevue, Kompas, Konavle tourism, Jadranska trgovina, Jadranski razvoj, Adria Protecta)
- Gradski luksuzni hoteli (Bonavia - Rijeka, Atrium - Split, Sir Shristopher Wren’s House Hotel-Windsor, The Christopher Hotel-Eton)
- Jadranski luksuzni servisi, agencija
- Jadranska turistička zaklada
- 82 milijuna eura investicija u posljednje tri godine 




Veljko Župan, vlasnik Milleniuma i šibenskog Solarisa

‘Treba naporno raditi cijele godine’


Veljko Župan, vlasnik Ugo grupe d.o.o., koja u svome vlasništvu ima hotele u Opatiji, poput Milleniuma, te hotelski kompleks Solaris pokraj Šibenika, ostavlja dojam realnog poslovnog čovjeka. Ne vjeruje u poslove “preko noći”.


- Elitni turizam!? Onome tko može stvoriti velik novac a da ne radi, trebalo bi dati Nobelovu nagradu. Elitni turizam mnogi vide kao način lake zarade, prema mogućnostima da gost ostavi novac i da ne dođe. Smatram da će nam svima trebati mnogo više rada za manje novca, to je ono što ja vidim - objašnjava Župan.

Prema njegovu mišljenju, generator visoke potrošnje gostiju nisu smještaj i hrana, nego izvanpansionska potrošnja koja, pak, ovisi o mnogim čimbenicima: kreativnosti, zakonskoj regulativi, o radnom vremenu, koja koči razvoj turizma itd. Usto, komunalni doprinosi i naknade također koče razvoj hrvatskog turizma. Cijene, naime, ne prate ponudu te se stoga Županovi menadžeri trude u Solarisu svaki dan ponuditi nove sadržaje, što im i uspijeva. - Orijentirani smo na cjelogodišnje poslovanje. Prošla su vremena kada se moglo raditi mjesec-dva i od toga živjeti. Danas treba naporno raditi cijele godine - kaže Župan koji još nikada nije bio na godišnjem odmoru.


QUOTE
Županovo carstvo

Ugo Grupa

- Ugo hoteli (hoteli s četiri i pet zvjezdica - Millenium, Millenium II, 4 opatijska cvijeta, Agava), Solaris (hoteli s tri i četiri zvjezdice - Jakov, Andrija, Ivan, Jure, Niko, apartmani, autokamp, Yacht marina)
- 3700 ležajeva
- 1000 stalno zaposlenih
- 800 tisuća noćenja
- 200 milijuna prihoda za prošlu godinu
- 100 milijuna eura (procjena planirane investicije u Solaris)
- milijarda kuna vrijednost Ugo grupe (slobodna procjena)





Jako Andabak, vlasnik hotela na Makarskoj rivijeri i Braču

‘Putujem po Americi i kradem njihove ideje’


Jako Andabak, vlasnik je 15 hotela na Makarskoj rivijeri i na Braču, brandiranih kao BlueSun Hotels, i investicijskog fonda Lucidus. Sva njegova poduzeća i hotelske kuće pod kapom su Sunce koncerna. Prema vlastitom priznanju, njegova poduzeća u ovome trenutku vrijede više od milijardu kuna, s time da su zaduženja oko 60 milijuna eura.


Andabak nema ništa protiv ekskluzivnog turizma, ali smatra da je za Hrvatsku rješenje različita ponuda na različitim destinacijama, kombinacija elitnog i “narodnjačkog” turizma. - Naši su hoteli za četiri zvjezdice i takvima ih držimo. Imamo nešto više cijene, čime smo selektirali goste. Nastojimo na raznim destinacijama imati različitu ponudu. Svake godine ulažemo 20 milijuna eura u hotele te sredstva u naobrazbu naših kadrova - kaže Andabak. Očekivani prihod BlueSun Hotels za ovu godinu je oko 240 milijuna kuna u tri društva, bez poduzeća Alan koje će imati prihod od oko 80 milijuna kuna. Ovo nije visokoakumilativna djelatnost, ali je posao miran. Kapitalni prirast je velik, porasla je cijena nekretnina. Od našeg preuzimanja cijena društava porasla je osam puta - hvali se Andabak.

Uza sve to, Andabak planira uložiti 100 milijuna eura u zagorske Stubake.

- Kupio sam dosta zemlje i natječemo se za javno-privatno partnerstvo u gradnji bolnice. Gradit će se, naime, toplice za bolnicu, novi kompleks na 28 hektara zemlje. Dvije trećine te zemlje u vlasništvu je bolnice, Županije, koja je raspisala natječaj. Sad čekamo rezultate natječaja. Realno je Sunce koncern najbliži tome da dobije taj projekt - kaže Andabak.

U priču o turizmu Andabak je ušao kad je vidio da se neće moći nositi s velikim osiguravajućim kućama.

- Na hrvatsko su tržište počeli dolaziti svjetski igrači iz osiguranja. Preostalo mi je boriti se ili uzeti nešto drugo. Otišao sam u turizam jer je to manje stresno, manje opterećujuće i lakše je za život. Sunce osiguranje prije tri i pol godine prodao sam Dubravku Grgiću za 200 milijuna kuna i taj novac pretočio u turizam - tumači.

Turizam se Andabaku počeo sviđati zato što je u tome poslu manje stresa. - Želim sto dana godišnjeg odmora, ne računajući vikende, pa putujem po svijetu, najčešće po Americi i Britaniji, što koristim za “krađu” ideja - dodao je.

Danas je Andabak jedan je od najmoćnijih hotelijera u Hrvatskoj. Na pitanje za koliko bi prodao ono što ima, odgovara: - To nije na prodaju, ali moja imovina i udjeli vrijede više od milijardu kuna.

Andabakova životna karijera i put do milijardu kuna, slično ostalima, išla je krivudavim putovima hrvatske tranzicije. Karijeru je počeo u vrijeme komunizma, kada je 70-ih godina na Elektrotehničkom fakultetu postao predsjednik Studentskog saveza.

- Tada sam se više bavio poslom, organizacijom, a manje ideologijom i politikom - prisjeća se Andabak koji je studij završio u rekordnom roku jer nije htio vraćati sve stipendije koje mu je komunizam dodijelio. Najprije se zaposlio u Končaru gdje je kao direktor radio deset godina, a poslije je prešao u tvrtku koja je izrađivala specijalne elektrotehničke proizvode. Dugo je, službeno, imao najveću plaću u Zagrebu. Godine 1989. počeo je raditi za Wiener Stadtische, potom je otvorio vlastitu prodajnu agenciju - Sunce Cro, a zatim je formirao Sunce osiguranje i na kraju polikliniku Sunce.

- Prvi milijun maraka zaradio sam u Austriji, u Wiener Stadtische. Sad sam se koncentrirao isključivo na turizam. Sada imam više od šest tisuća gostiju - kaže Andabak.



QUOTE
Sunce Koncern

Blue Sun Hotels & Resorts

- temeljni kapital 272 milijuna kuna
- vrijednost Andabakovih dionica - milijarda kuna
- 700 stalno zaposlenih, 1000 sezonaca
- 320 milijuna kuna prihoda
- zaduženost 60 milijuna eura
- godišnja ulaganja 20 milijuna eura
- 100 milijuna eura planiranih investicija u Stubake
- Zlatni rat (hoteli Elaphusa, Riu Borak, Riu Bonaca)
- Brela (hoteli Berulia, Soline, Marina, Maestral)
- Tučepi (hoteli Alga, Afrodita, Kaštelet, Neptun)
- Alan (hoteli Starigrad Paklenica, Alan, kamp Paklenica)




Peter Fuchs, predsjednik Uprave Valamar Hotels & Resorts

‘Na mnogim mjestima ne dobijete ono što platite’


Bavarac Peter Fuchs, hrvatski zet i predsjednik Uprave tvrtke Valamar Hotels & Resorts, koja upravlja s deset posto kategoriziranih turističkih kapaciteta u Hrvatskoj, nije ni sanjao da će jednoga dana voditi tako jaku hotelsku grupaciju. U vlasništvu i pod upravljanjem Valamara su 21 hotel, osam apartmanskih naselja i devet kampova u Dubrovniku, Krku, Poreču i Rapcu. U 39.000 postelja Valamar ostvaruje 3,7 milijuna noćenja godišnje.


Njegova poslovna filozofija je tipično njemačka, a to znači da se cijela rasprava vrti oko toga kako zaraditi novac, odnosno dovesti što više gostiju u Hrvatsku.

- Mislim da smo mi daleko od elitnog turizma, koji Hrvatskoj nedostaje. Nama treba kvalitetan turizam, dakle potpun i zaokružen proizvod koji ćemo ponuditi gostima, a ne samo sunce i more. Da bi se to postiglo, Hrvatskoj nedostaju dodatni sadržaji za lošeg vremena, kao na primjer u Istri, gdje gosti nemaju kamo ako pada kiša. Nedostaju bazeni za kupanje, kompleksi s toboganima, saune i slični sadržaji za nekoliko tisuća ljudi. U Dubrovniku, recimo, ne možete kupiti komad kvalitetne dizajnirane odjeće koji je u modi ove sezone. Na Stradunu je mnogo novca, ali gosti ga nemaju na što potrošiti, u 90 posto trgovina su samo suveniri - objašnjava Fuchs.

Osim toga, problem s kojim se suočava po važnosti peta hrvatska privredna grana - turizam - jest rizik za investitore, ponajviše zbog pitanja vlasništva nad zemljištem, potom pitanja visokih komunalnih i drugih naknada itd. Hrvatski turizam, prema njegovu mišljenju, teško konkurira jeftinom turskom i bugarskom i to zbog više razloga, a neki od njih su mnogo više cijene hrane i pića u Hrvatskoj, viša cijena radne snage pa čak i cijene telefonskih troškova koje su u Hrvatskoj čak i u odnosu na Njemačku više za 30 posto. Hrvatski turizam, međutim, treba i može konkurirati kvalitetom i u tome je naša šansa - tvrdi Fuchs.

Glavni nedostatak hrvatskog turizma je, prema Fuchsovim riječima, što gosti na mnogo mjesta često ne dobiju ono što plate.

- Ako platim cijenu od dvije zvjezdice, očekujem proizvod od dvije, a ne jedne zvjezdice. U našem biznisu to još nije u balansu - objašnjava Fuchs.

Grupacija Valamar u tri godine u Hrvatskoj je investirala oko 700 milijuna kuna. Osim u hotele, investiraju i u ljude, u obrazovanje i usavršavanje zaposlenika.



QUOTE
Osobna iskaznica

Valamar grupa

- Epic iz Beča, investicijska kuća, većinski je vlasnik grupacije Valamar
(Riviera Poreč, Rabac, Zlatni otok - Krak, Valamar hotels & Resorts, Valamar turistički projekti, Dubrovnik - Babin kuk, Puntižela - Pula)
- 10 posto kategoriziranih smještajnih kapaciteta u RH
- 21 hotel
- osam apartmanskih naselja
- devet kampova
- 39.000 postelja; 3,7 milijuna noćenja
- 2800 zaposlenih (1600 stalnih)
- 450 milijuna kuna ulaganja u posljednje tri godine
- 600 milijuna operativnog prihoda neto godišnje
- 250 milijuna kuna investicija u kongresni hotel pokraj Dubrovnika - Valamar Locroma Resort




Anđelko Leko, vlasnik najpoznatijih zagrebačkih hotela

‘U Zagrebu nema mjesta za još jedan luksuzni hotel’


Anđelko Leko, suvlasnik najpoznatijih zagrebačkih hotela, jedan od najutjecajnijih ljudi u svojoj branši, ostavlja dojam čovjeka koji s oprezom donosi odluke zbog čega, vjerojatno, HUP Zagreb posluje uspješno.


Iako je zanimanje i posjet stranaca Zagrebu povećan, Leko dobro zna da se to baš i ne isplati. Riječ je o gostima slabije platežne moći.

- Elitni turizam su priče za malu djecu jer nema toliko elitnih gostiju koji dolaze u Zagreb. Grad ne bi mogao podnijeti još jedan ili dva luksuzna hotela poput Sheratona budući da je popunjenost hotelskih kapaciteta u Zagrebu ispod 50 posto. Kada bi popunjenost naših hotela dosegla 75 posto, rekao bih da se krene u gradnju još dva hotela. Na tržištu je velika ponuda manjih hotela s niskim cijenama noćenja, a svaki krevet je konkurencija - kaže Leko koji tvrdi da bi se stanje popravilo kada bi Zagreb učinio više na privlačenju eminentnih gostiju te kada bi se zadovoljila njihova visoka očekivanja.

- Zagrebu su potrebni mnogobrojni dodatni sadržaji. Mi smo preko Turističke zajednice i Grada potakli ideju da se sagradi kongresni centar. Nositelj takvog projekta mora biti Grad, gradonačelnik je dao inicijativu, ali sve to sporo ide - pojašnjava Leko koji se nada realizaciji.

Prema Lekinu mišljenju, Hrvatska nema definiranu dugoročnu razvojnu politiku kad je riječ o hotelijerstvu i turizmu. Iako je smanjen PDV, uvedena su razna druga davanja koja bitno opterećuju poslovanje hotela. U Hrvatskoj je otežana opskrba hotelskih poduzeća raznim proizvodima je nisu standardizirani za potrebe hotela, što poskupljuje poslovanje hotela.

Zbog navedenih mnogobrojnih davanja, smatra Leko, danas je u Hrvatskoj više od 30 % hotelskih poduzeća u gubitku, što pokazuje studija Udruženja hotelijera. Pa ipak, unatoč žalopojci, Lekinu HUP-u i ne ide tako loše.

Prema sadašnjoj cijeni dionica HUP-a i dionica poduzeća koje kontrolira HUP, riječ je o bogatstvu od milijardu kuna, od čega je Lekino vlasništvo 49% ili pola milijarde.

Put do uspjeha u Lekinoj karijeri počeo je konobarenjem u Širokom Brijegu.

- Slučaj me odveo u Zagreb gdje sam pohađao hotelijersku školu i upisao studij ekonomije. Zaposlio sam se u HUP-u, poduzeću koje je staro 58 godina, a ja ga vodim 32 godine - s ponosom kaže Leko.

U pretvorbu poduzeća ušao je kreditima. - Prve dionice sam kupio prije 15 godina na kredit od države, a kasnije sam kupovao dionice od raznih malih dioničara i fondova. Tada je to bio značajan rizik. Čak sam založio stan i kuću a da žena nije ni znala. Sad, kad su dionice poskupjele, kada sam nešto napravio, kažu: - Ti si se obogatio!

QUOTE
Lekin biznis

HUP Zagreb

- HUP Zagreb vlasnik hotela Westin, 4 Points by Sheraton Panorama, International, Jadran i Zagreb, poduzeća Astoria (5 automat klubova), i Hotela Srebreno (79,8%).

- HUP Zagreb d.d. većinski je vlasnik tvrtke HBI d.o.o. (50.05%), ostalo drži DAB.
- HBI  d.o.o. vlasnik je Sheratona i tvrtke Mlini d.d.
- 300 milijuna kuna prihoda godišnje
- 1750 soba
- 900 zaposlenih
- vrijednost HUP-a više od milijardu kuna
- 3000 dioničara
- 49 posto dionica drži Leko (oko 500 milijuna kuna)
- 40 milijuna eura dugovanje HUP-a
- 60 milijuna eura uloženih u posljednje tri godine
- 250 milijuna kuna planiranih investicija u Srebreno
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 

RSS Lo-Fi Version Time is now: November 23, 2014 09:23